Varumärken tar nu en viktigare roll för att attrahera nya kunder och medarbetare. Ett starkt Business Brand hjälper till att effektivisera dina marknadsföringsinsatser, ökar kundlojaliteten och konkurrenskraften.
Den allt mer konkurrensutsatta marknaden, kundernas val och ständigt föränderliga konsumenttrender skapar ett behov för företag att investera mer i marknadsföring. Varumärken måste tänka på hur de kan skapa effektivitet och nya strategier samtidigt som de anpassar sina marknadsföringstekniker utefter nya förutsättningar, när världen förändras runt dem i ett rasande tempo. Det är också viktigt för företag att vara anpassningsbara – i stället för att bara fokusera på försäljning, behöver de börja investera i medarbetarengagemang, kundservice och innovation för att bara nämna några exempel.
Människan söker engagemang
Ett bra sätt att mäta värdet av ett varumärke är att fråga vad som händer om du inte har ett. Det är både sant i praktisk och känslomässig mening. Ett starkt, igenkännbart varumärke kan få människor att känna en identitetskänsla som de kanske saknar någon annanstans i livet eftersom det säger något om vem de är och vad de bryr sig om.
Human Value är en möjlighet
De goda nyheterna för drivna företag är att det finns möjligheter även här: Varumärken spelar fortfarande roll, och kan till och med vara viktigare än någonsin tidigare. Titta på hur många företag som investerar i sina arbetsgivarvarumärken: De inser att det inte längre räcker att ses som en attraktiv arbetsplats - du måste ses som en attraktiv arbetsgivare annars uteblir de bästa talangerna vid rekrytering.
Bygg ditt Business Brand 2023
Du kommer också att se ett antal företag som säger upp personal under lågkonjunkturen. Vad kommer hända med de som är kvar? De företag som vill gå starka ur detta kommer behöva investera i sina anställdas välmående. Människor, hälsa och välbefinnande kommer att fortsätta att vara nyckeln när arbetsgivare vill växa sig starka och välmående även under ett skakigt världsläge. Det är därför viktigt att din implementering av strategier för ditt Business Brand fortsätter det är det som kommer att avgöra om ditt företag blir framgångsrikt.
Bromsar du dig genom krisen eller trampar du på gasen och kommer ut som nummer 1?
Vännerna på Spark & Grow