employer movement
Förmågan att bygga ett starkt varumärke gör framgångsrika arbetsgivare framgångsrika. Men att bli attraktiv och välkänd räcker inte för att skapa en produktiv framåtrörelse där alla medarbetare vill och kan bidra till visionen, förstår affärsmålen och organisationens varför.
EMPLOYER MOVEMENT är en tydlig riktning, ett helhetstänk och en kraftfull aktivering som är större än summan av delarna och traditionell employer branding. En rörelse där vägledda och engagerade medarbetare blir drivkraften som får hela organisationen att röra sig framåt.
Let's move!
I en värld där begreppen People First och Business First krigar om ledningens uppmärksamhet och budget, och arbetsgivarnas prioritet är att bli den attraktivaste arbetsplatsen, är tiden inne för ett nytt synsätt. En riktning och filosofi som får attraktionskraft, motivation och produktivitet att gå ihop på ett nytt sätt. Vi kallar denna framåtrörelse för Employer Movement.
Grundtanken är att röra sig bortom traditionell Employer Branding för att skapa lycklig lönsamhet, nya energinivåer internt och varumärken som människor vill leva för och vara med och utveckla. Allt handlar om att skapa en kollektiv energi som får organisationer att röra sig framåt av egen kraft.
Traditionell Employer Branding fokuserar oftast på perspektiven välkänd och attraktiv, men glömmer ofta perspektivet produktiv. Det vill vi ändra på.
En välkänd arbetsplats som inte är attraktiv behåller inga medarbetare.
En attraktiv arbetsplats som ingen känner rekryterar inga medarbetare.
En attraktiv och välkänd arbetsplats som inte är produktiv överlever inte.
Vi ser ett lagarbete där HR, ledning och kommunikation når nya resultat och lyckas med kompetensförsörjningen och brandingen genom att tänka på alla tre perspektiven.
Hur blir vi attraktiva? Dvs hur känns det att gå till jobbet här. Den upplevelsen påverkas av både rationella och känslomässiga faktorer som; arbetsmiljö, kultur, kollegor, ledarskap och förmåner. Saker som tillsammans avgör om människor vill stanna och vara med och bidra.
Hur blir vi välkända? Handlar mycket om det kännedoms- och identitetsarbete som görs genom effektiv Branding (byggd på insikten att kulturen är varumärket). Att talangerna känner till er och att ni finns i deras medvetande. Att de vet att deras yrkesroll, kapacitet och personlighet behövs hos er. Men också att de har en skön och positiv känsla av er som arbetsplats.
Hur blir vi produktiva? Anledningen till att vi behöver medarbetare överhuvudtaget. Därför behöver man skapa förutsättningar för en kultur där alla medarbetarna både får och vill bidra till era affärsmål. Det är ju detta chefer faktiskt efterfrågar och det som HR och kommunikation ska stödja genom allt som har med employer branding, talent acquisition och kompetensförsörjning att göra.

TEAMET
Hieronymus Rony Lutz
En pionjär inom employer branding sedan 2004. Medgrundare av Coreworkers, en av Sveriges första employer branding-byråer, och medförfattare till den prisbelönta boken Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken. Rony har även haft ledande roller inom Universum Global och varit delägare i Stardust.
Christian André
Senior Creative Director med över 25 års erfarenhet inom strategisk kommunikation. Hans karriär omfattar roller som art director, designer och creative director på internationella kommunikationsnätverk och några av Sveriges mest välrenommerade reklambyråer, inklusive J Walter Thompson, Digitas, Universum, Blanking och Romson.
Lovisa Lönnqvist
HR-strateg med en gedigen bakgrund inom nöjesbranschen, där hon har drivit förändrings- och utvecklingsprojekt med fokus på kultur och medarbetarengagemang. Lovisa är medgrundare av Spark & Grow och har en passion för att skapa arbetsplatser där människor och affärer växer tillsammans.
Therese Bengtsson
En erfaren entreprenör och kommunikationsstrateg med en stark bakgrund inom varumärkesutveckling, PR och affärsdriven kommunikation. Hon är medgrundare och VD för Spark & Grow, en byrå som hjälper företag att bygga hållbara och engagerande varumärken genom att förena affärsmål med människors drivkrafter.
BOka oss för en promenad eller Digi-fika så berättar vi mer.