Skip to content

Därför investerar smarta företag  i marknadsföring under konjunkturnedgångar

När världen kämpar mot en ekonomisk nedgång drar många företag åt svångremmen och letar efter sätt att sänka kostnaderna. Men mitt i en lågkonjunktur kan investeringar i marknadsföring vara ett av de smartaste dragen ett företag kan göra.


Mindre konkurrens kan innebära fler möjligheter

Det kan tyckas kontraintuitivt att spendera pengar på reklam- och marknadsföringsaktiviteter under en lågkonjunktur när intäkterna är nere och budgetarna är snäva. Historien har dock visat att företag som fortsätter att investera i marknadsföring under tuffa tider är mer benägna att komma ut på toppen på lång sikt.
En anledning till detta är att det under en lågkonjunktur vanligtvis är mindre konkurrens om reklamutrymme och sändningstid. När andra företag minskar sina marknadsföringsinsatser kan de som fortsätter att annonsera och marknadsföra sina produkter och tjänster ta en större andel av marknaden.


Marknadsföring och börsen - En jämförelse 

Tänk på det som att investera på börsen. När marknaden viker kan det vara frestande att ta ut sina pengar och vänta på bättre tider. Smarta investerare vet dock att den bästa tiden att köpa ofta är under en nedgång när priserna är låga. Samma princip gäller för marknadsföring under en lågkonjunktur.
Genom att öka marknadsföringsbudgetarna under tuffa tider kan företag också bygga varumärkesmedvetenhet och lojalitet, vilket kommer att löna sig på lång sikt. Studier har visat att konsumenter är mer benägna att komma ihåg och gynna varumärken som upprätthåller en stark närvaro under en lågkonjunktur.


Tänk strategiskt i dina marknadsföringsinvesteringar

Naturligtvis är det viktigt för företag att vara strategiska och tänka långsiktigt om hur de investerar i marknadsföring. Detta kan innebära att resurser flyttas från traditionella annonskanaler till digitala plattformar som ofta är mer kostnadseffektiva.

Det är självklart också viktigt för företag att mäta avkastningen på sina marknadsföringsinvesteringar, (ROMI) och justera sina strategier efter behov. Genom att spåra viktiga resultatmått som kundanskaffningskostnader och konverteringar kan företag se till att deras marknadsföringsinsatser levererar resultat och driver tillväxt.


Slutsats

Sammanfattningsvis kan det verka riskabelt att investera i marknadsföring under en lågkonjunktur, men det kan faktiskt vara ett smart drag för företag som vill bygga varumärkesmedvetenhet, skilja sig från konkurrenter och ta en större andel av marknaden. 
Genom att ta ett strategiskt tillvägagångssätt och fokusera på ROI kan företag rida ut stormen och komma ut starkare på andra sidan.

 

 

Ett möjligt nästa steg

Ett starkt varumärke och en tydlig positionering gör dig attraktiv gentemot potentiella kunder och blivande medarbetare. Vi kombinerar vår mångåriga erfarenhet och kunskap inom HR, marknadsföring, kommunikation och sälj för att göra dig till en vinnare.

Du har mål och visioner. Vi har kunskap och verktyg.

Ta ett aktivt kliv framåt idag och utforska framtidens möjligheter.