Man ska inte skämmas över att ställa frågan; vad är ett EVP och framför allt hur använder man det? Kort och gott står EVP för Employee Value Proposition. Eller om man översätter det till svenska blir det - arbetsgivarvarumärkeslöfte.
Ett löfte mellan arbetsgivare och anställd
När man lyckas så är ett EVP/arbetsgivarvarumärkeslöfte något som är hållbart över längre tid. Det definierar tydligt företaget. Inte sällan ser man pang-produkter eller kampanjliknande sägningar och formuleringar. Ett äkta EVP är något som speglar vad för unikt en arbetsplats kan erbjuda alla som arbetar på arbetsplatsen. Ett bra EVP gör att en kandidat förstår vad arbetsplatsen erbjuder men också vad som krävs av kandidaten.
Ett långsiktigt arbete åstadkommer effekt
EVP är en del av det strategiska Employer Brand arbetet som finns i ett företag. För att kunna existera och utvecklas så behöver företag rätt resurser, på rätt plats. Därför är det så viktigt att ha ett strategiskt, datadrivet Employer Brand arbete där man kort och långsiktigt riktar in sig på valda aktiveringar samt delar av förvaltning så som karriärsidor, annonser, interna processer. Det finns näst intill oändligt med möjligheter så därför är det viktigt att just definiera sitt varumärke och dess EVP, värderingar samt vision.
HR ❤ Marknad
Arbetsgivarvarumärket (Employer Brand) är inte ett varumärke som drivs och ägs av HR och ett annat varumärke som ägs och drivs av Marknadsavdelningen. På en del större företag så ser det ut på just det sättet. Men att få ett gränsöverskridande samarbete där varumärket hänger samman ända från affärsidén ut till varje kandidat (eller kund) är ett lyckat varumärke. Här skapas synergier och kunskapsdelning med både interna möjligheter och bolagsutveckling.
Nyfiken på mer eller behöver hjälp finna just ert löfte, hör av er! Boka möte här.
Vännerna på Spark & Grow