Vad bygger ett arbetsgivarvarumärke i ständig rörelse?

02 dec. 2025

Låt oss vara ärliga. Att bygga relationer med medarbetare och de talanger och kunder man vill attrahera är komplext. Den rör allt från ledarskap till kommunikation, från strategi till kultur. Men låt oss koka ner det till några kärnfulla buljongtärningar.

#1 KULTUR OCH VÄRDERINGAR

Man brukar säga att kulturen och varumärket är summan av allt vi gör och kommunicerar. En kultur skapas när flera individer delar en liknande attityd och inställning till omvärlden. Då uppstår en norm. När dessa normer vävs ihop av människor som jobbar tillsammans över tid uppstår en kultur.

Kulturen är det människor känner när de går in genom dörren. Värderingarna är de ord som kulturen använder som ledstång och kompass. Kultur- och varumärkesarbete som faktiskt fungerar bygger på att de två linjerar med varandra. Om kulturen sänder en känsla och värderingarna en annan, blir glappet däremellan snabbt tydligt både för medarbetare och kandidater.

#2 LEDARSKAP OCH KOMMUNIKATION

Relationsbyggandet lever i varje möte mellan ledare och medarbetare. En chef som lyssnar, kommunicerar och ger riktning är en starkare bärare av arbetsgivarvarumärket än vilken kampanj som helst. Kommunikation handlar här inte om slogans, utan om vardagliga samtal och feedback – hur ni pratar om er organisation och hur ni får saker och ting gjorda – inifrån och ut.

#3 MEDARBETARRESAN

En genomtänkt medarbetarresa (employee journey) har ett stort värde, eftersom den påverkar både individen, produktiviteten, varumärket och i slutändan lönsamheten. Blir resan medryckande, underhållande, lärande och engagerande i alla delar känner sig medarbetarna sedda, stöttade och motiverade. En stark medarbetarresa bygger på att varje steg hänger ihop och känns äkta. Från on-boarding, stay-boarding till utveckling och off-boarding.

#4 AFFÄRSKOPPLINGEN

Employer branding kan inte vara ett sidoprojekt. Det måste kopplas till affärsmål. När människor förstår organisationens ”varför” och sin del i helheten och visionen (drömmen) skapas mening. Och den djupare meningen och syftet med att gå till jobbet